woensdag 11 december 2013

Van RIP Madiba tot GO BLITZBOKKE GO!

Hallowkes!

Weer een weekje voorbijgevlogen...

Maandag zijn we onze stage begonnen met een staffmeeting. De komende weken worden druk! Ook nog even een verjaardag gevierd van één van de jongens, dus aan cake en snoepjes hadden we vandaag geen gebrek :)

Dinsdag niets speciaals gebeurd. Vandaag vooral de leraars geholpen met de schoolfiles van de kinderen in orde te krijgen WANT... op woensdag is het pricegiving.

Woensdag hadden we dus de price giving. Dit wil zeggen dat het schooljaar afgesloten wordt en dat de kinderen een of meer certificaten krijgen voor hun prestaties en ook een kadootje. De ouders waren ook uitgenodigd. Zeer leuk om te zien dat er toch enkele ook effectief kwamen opdagen.
De staff tijdens de price giving

Na de middag zaten we dan een beetje op de koer, want het was zeer mooi weer. Ik had mijn fototoestel bij en nam foto's van enkele kinderen die bellen aan het blazen waren. Dit resulteerde al snel in een fotoshoot van bijna een uur in de zelf aangelegde tuin.







Op donderdag ben ik dan samen met Marijke met de Kamvalethu auto naar de Pick 'n Pay gereden om hotdogs te kopen. Gelukkig zijn we niet heel verkeerd gereden en gaan het links rijden altijd beter en beter. Maar ik ga toch blij zijn als ik in een betere auto kan rijden.
Daarna hebben we op het balkon aan de voorkant de handen van de kinderen geschilderd en deze op de muur gezet. Zo is er een herinnering aan alle kinderen en medewerkers van het centrum.
Vandaag is ook de dag dat Nelson Mandela overleden is. Je zou verwachten dat het een gigantische gebeurtenis is, maar op zich in het dagelijkse leven merk je er hier weinig van. Ik heb wel de krant van vrijdag bijgehouden als herinnering.

Vrijdag was ik dan de enigste stagiaire op het centrum. Eerst een beetje gewerkt op het centrum of ja, met Venus en Sandile gebabbeld over de dood van Nelson Mandela. Daarna met zijn allen in de Kamvalethu auto gepropt om te gaan ontbijten voor de Christmass party van de staff. Dit was wel gezellig, maar we misten een beetje de sfeer. Waarop Sanchia besloot om in de auto zelf de sfeer te maken. Iedereen moest Madiba maar in vrede laten rusten, dus zou zij wel president worden. Dit voerde ze dan ook meteen uit door met haar arm uit het raam van de auto te zwaaien als een president. Terug op het centrum aangekomen hebben we dan de storage room uitgekuist, waarna de politieke partij van president Sanchia meer vorm begon te krijgen. Jaja, ik heb een job gekregen als foreign diplomat. Dus als ik in België geen job vind, ik zit safe :p

Zaterdag en zondag zijn we dan met enkele van de Nederlandse studenten naar de Rugby Seven Series geweest in het Nelson Mandela Bay stadium. Dit is een 2-daags tornooi dat in verschillende landen wordt gehouden. 16 landen nemen er aan deel. Ik supporterde natuurlijk voor mijn favo landen Engeland en Schotland en daarnaast UITERAARD voor de BLITZBOKKE aka Zuid-Afrika. Even een outfit aangeschaft zodat we helemaal in het plaatje pasten. Na de eerste dag wisten we zelfs al de meerderheid van de spelregels. Op zondag werden er dan vooral finales gespeeld. The All Blacks of het team van Nieuw Zeeland was de grootste concurrentie van Zuid-Afrika, dus geen enkele Zuid-Afrikaan wilde hen in de finale, wij natuurlijk des te meer om een spannende finale te zien. EN jaja, het werd een zeer spannende finale! All Blacks stonden voor met 14 - 0 waarna Zuid-Afrika uiteindelijk het tij kon keren 17 - 14. Overwinning opgedragen aan Madiba en wij stonden allemaal te dansen op de zitjes! Volgens mij had niemand nog door dat we buitenlands zijn.
Ook zeer leuk dat je tijdens die 2 dagen enorm veel mensen leert kennen en dat iedereen echt zeer enthousiast en opgewekt is! Geweldig! Als er mensen zijn die zin hebben, misschien ga ik in mei wel in Schotland kijken!
Ahja, voor ik het vergeet, Gordon is nu natuurlijk dolblij met mij, want nu kan de rugby soms wel blijven opstaan tijdens het eten, omdat ik nu ook fan ben :)
Nelson Mandela Bay Stadium

Bokkie, de mascotte van de Blitzbokke

De Blitzbokke in actie!  
Tussendoor waren er verschillende acts. Maar deze was wel echt geweldig! 

Filmpje tijdens het eerbetoon aan Mandela

Finale tagfootbal van de categorie onder 9 jaar. SUPERCUTE!

Volksliederen van Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland voor de finale

Blitzbokke nemen de overwinning! 

De supporters gaan uit hun dak! :p 
Zo helaas was dat het weer! En voor enkele weken zal dit ook mijn laatste uitgebreide blog zijn. We vertrekken zaterdag op roadtrip voor 3 weken. Ik probeer zoveel mogelijk te posten, maar beloof niets. Dus verwacht vooral enkele korte berichtjes. 

Zuid-Afrikaanse groetjes, 
Els

Geen opmerkingen: