woensdag 18 december 2013

Roadtrip: First days

aterdag 14 december 2013

’s Morgens vertrokken met een afgeladen auto. Onderweg zonnetje, leuke sfeer, hitchhikers (Waar we telkens tegen schreeuwden: NO HITCHHIKERS!), Cow on the road, sheep on the road, goat on the road.
We hebben ook onze auto genaamd: Bob het bakkie!
We wilden ook stoppen in East Londen, maar eenmaal daar aangekomen leek ons dat toch niet zo gezellig, om het zacht uit te drukken.
En dan waren we nog maar enkele uren verwijderd van onze bestemming. Maar jah, Een dode moet nu eenmaal ook begraven worden dus besloot de lieve Mandela om de weg die wij moesten nemen af te sluiten! Dus reden we maar een goede 60 km terug naar het vorige CRAPHOLE! Daar dan maar even tanken en Gordon bellen dat we een probleem hadden. Gordon dus mee zoeken op de kaart naar een andere weg. De enige optie was dan een zandweg van ongeveer 20 à 30 km. Niet zo aangenaam, dus wij kei blij dat we daar vanaf waren, tot we ontdekten dat de asfaltweg die we dan voor een goede 70km moesten volgen vol POTHOLES zat! Jaja, in plaats van de weg te maken zetten ze daar een waarschuwingsbordje met potholes. Wat dus wil zeggen dat ik mocht beginnen met het spelletje: ‘Ontwijk de putten. Verlies het minste punten als je door de ondiepste putten rijd indien ontwijken onmogelijk.’ Ter informatie: we zijn even een velg kwijt geweest, maar gelukkig hebben we die terug gevonden.
Dan kwamen we aan in de hostel: Sugarloaf. Leuke kamer, alhoewel we wel even snel de ramen moesten toedoen of de salamanders zaten binnen.  Moe maar voldaan zijn we dan maar vroeg in ons bedje gekropen.

Zondag 15 december

We hadden de dag daarvoor gehoord over een wandeling naar Hole in the wall. DE attractie van Coffee bay. Er zou een hike naartoe zijn, maar de gids verzekerde ons dat dit over het strand was en dus lekker gemakkelijk. Dus wij om 9u00 klaar staan voor de strandwandeling. Toen leerden we nogmaals de les dat je een gids in Zuid-Afrika nooit mag geloven. 9u00 werd uiteindelijk 10u10. Maar ok, wij uiteindelijk met 5 mensen + gids vertrokken voor een hike die 3u zou duren. Uiteindelijk werd het een hike van 5u wandelen en een half uur terug in de achterbak van een buckie. En niet over het strand, maar door de bergen. Dus wij terug aangekomen in het hostel, moe maar voldaan even douchen. Wat ook weer een ervaring was. Warm, koud, warm, koud, maar het was el gezellig. Dan ’s avonds lekker eten gekregen en terug moe maar voldaan in onze nest.

Maandag 16 december

Vandaag wilden we vroeg vertrekken naar Durban. Maar het ontbijt liep niet zo vlotjes omdat er mensen lastig deden, dus hadden we pas na een uur ontbijt. Wel lekker, daar niet van. Dan snel alles in de auto, maar konden we niet weg want de parking stond te vol. Dus wachten tot die auto verzet was en dan hop, op naar Durban. Terug eerst het spelletje: ‘Ontwijk de putten.’  Een hele dag in de auto, maar uiteindelijk aangekomen in Durban bij een leuke hostel. Snel de spullen op de kamer en naar Ushaka Village Walk want daar zit een Spur. En maandag bij Spur is 2 burgers voor de prijs van 1, Wat goed uitkwam, want we zijn met 2.  Daarna terug gewandeld naar de hostel die om de hoek lag, de auto in de beveiligde parking gezet en dan een planning gemaakt voor de volgende dag.

Dinsdag 17 december

Vandaag laten we de auto voor wat hij is. We gaan de PeopleMover nemen. Voor 16 rand kan je hier de hele dag gebruik van maken. Eerst naar Victoria Market, leuke armbandjes gekocht. Dan naar KwaMuhlemuseum, een museum over het begin van de apartheid in Durban. Daarna een korte trip naar het WK-stadion. Nog een marktje aan het strand, nog meer armbandjes. En dan naar het Aquarium. Zeker de moeite waard. 's avonds dan gaan eten bij een pizzeria waar de special van de dag: 2 pizza's voor de prijs van 1 was als je maar met een maximum van 2 personen bent. Jippiiii, wij zijn maar met 2. Dus weer chance gehad en zeer goedkoop gegeten. Dan terug naar het hostel, want de volgende dag gingen we weer vroeg vertrekken.

Woensdag 18 december

Vandaag eerst langs Pietermaritzburg gereden. Hier wilden we het Ghandi-monument zien en een voortrekkersmuseum. Helaas was er 1 straat opengebroken doordat ze een hernieuwingsproject van de stad aan het doen zijn. Dus konden we er niet geraken. Na enkele toertjes door de stad dan toch maar doorgereden naar Drakensberg Central. Ingecheckt in Inkosana Lodge, in een hutje. En dan wilden we gaan paardrijden in een Game Park. Helaas kon dat vandaag niet meer, dus zijn we maar gewoon door het park gereden met de auto. Ik word echt nog de beste chauffeur van Zuid-Afrika (ook al hoef je daar volgens mij niet echt veel voor te doen). Dan wilden we naar de Waffle hut, maar die was al gesloten. Dus dan maar terug naar de hostel om te eten, nog een verrassingsoptreden van iemand die hier familie heeft wonen. En dan zo meteen vroeg naar bed, want morgenvroeg gaan we om 8u00 paardrijden. Om dan daarna door te rijden naar een ander hostel in Drakensberg North.

Helaas hebben we niet veel tijd met het internet, dus de foto's moet je zoveel mogelijk via facebook bekijken, omdat dat sneller upload. Maar ik hoop dat je zo toch ook al een beeld hebt gekregen van onze eerste dagen op roadtrip.

Zuid-Afrikaanse groetjes,
Els

Tinne zei

2 hamburgers :o 2 pizza's??
Vergeet mij geen ete te geve hé! :o

Els zei

Haha, ja, daar hebbe we geen geld voor ze :)